Laboratoria Przyszłości
2025-12-19
Z radością informujemy, że w roku szkolnym 2025/2026 nasza szkoła nadal aktywnie korzysta ze sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”. Łączna wartość wyposażenia wynosi 180 000 zł, a w jego skład wchodzą m.in.: drukarka 3D, gogle VR, klocki konstrukcyjne, przybory plastyczne oraz wiele innych nowoczesnych pomocy dydaktycznych.
Z nowoczesnego wyposażenia korzystają:
– najmłodsi uczniowie,
– uczniowie klas 4–8,
– dzieci przebywające w świetlicy szkolnej.
Sprzęt z programu wykorzystywany jest również do nagłośnienia szkolnych uroczystości
i akademii, takich jak rozpoczęcie roku szkolnego, Dzień Edukacji Narodowej, czy obchody Święta Niepodległości – 11 listopada, co znacząco podnosi jakość organizowanych wydarzeń.
Dzięki wyposażeniu z Laboratoriów Przyszłości możemy rozwijać kreatywność, kompetencje cyfrowe oraz zainteresowania uczniów, czyniąc naukę atrakcyjną i nowoczesną.
W ramach programu uczniowie klas trzecich na kole „Zakoduj Swoją Przyszłość”, rozwijają kreatywność i umiejętność projektowania 3D. Dzieci poznają zasady pracy w programie Tinkercad, gdzie samodzielnie tworzą własne projekty m.in. breloki i drobne przedmioty użytkowe. Następnie realizują je w praktyce, drukując gotowe modele na drukarce 3D. Dzięki tym zajęciom uczniowie uczą się myślenia przestrzennego, planowania oraz wykorzystania nowoczesnych technologii w twórczy sposób.

Uczniowie klasy 2a używali różnorodnego sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”.
Podczas zajęć:
korzystali z lup, które wykorzystywali na edukacji przyrodniczej do obserwowania jesiennych liści i kory drzew. Dzięki temu rozwijali ciekawość poznawczą, doskonalili umiejętność obserwacji oraz uczyli się dostrzegać różnorodność przyrody w swoim najbliższym otoczeniu.
wykorzystywali laminator do laminowania jesiennych, zasuszonych liści, które później posłużyły do dekoracji klasy. W ten sposób uczyli się estetycznego porządkowania materiałów, dbania o wspólne otoczenie oraz współpracy podczas tworzenia dekoracji.
używali kleju magicznego podczas wykonywania prac plastycznych o tematyce jesiennej. Działania te rozwijały ich kreatywność, zdolności manualne i poczucie estetyki, a także utrwalały wiedzę o charakterystycznych cechach jesieni.
przygotowywali zakładki do książek jako upominki dla klas pierwszych, wykorzystując także laminator. Dzięki temu rozwijali zdolności manualne, uczyli się planowania pracy i staranności, a także kształtowali postawy życzliwości i koleżeństwa poprzez przygotowanie drobnych prezentów dla młodszych kolegów.

Na lekcjach plastyki za pomocą nożyczek, kleju i taśmy powstawały różnorodne prace plastyczne, takie jak kolorowe kompozycje, dekoracje okolicznościowe, kolaże i modele przestrzenne. Uczniowie uczą się w ten sposób staranności, precyzji, kreatywnego myślenia oraz planowania kolejnych etapów pracy, rozwijając jednocześnie zdolności manualne
i poczucie estetyki.

Uczniowie na lekcji wykonywali również twórcze prace wykorzystując zakupione farby.

Na zajęciach koła plastycznego uczniowie wykorzystywali długopisy 3D, tworząc trójwymiarowe dekoracje, modele oraz elementy przestrzenne będące uzupełnieniem ich prac artystycznych. Dzięki pracy z długopisami 3D rozwijali wyobraźnię przestrzenną, precyzję ruchów, cierpliwość oraz umiejętność projektowania, a także poznawali nowoczesne narzędzia wykorzystywane we współczesnej sztuce i technice.

Starsi uczniowie na lekcjach plastyki wykorzystywali aparat, statyw i green screen do wykonania portretów, oraz akcesoria takie jak nożyczki, klej na gorąco czy nożyki do stworzenia nakryć głowy.

Uczniowie klas szóstych, pracując w grupach i wykorzystując nożyczki, klej na gorąco, zwykły klej oraz nożyki, tworzyli makiety zamków.

Na kole plastycznym powstawały kolorowe dywaniki tkane na krosnach zakupionych w ramach programu Laboratoria Przyszłości.

Na poniższych zdjęciach przedstawiona jest twórczość klas siódmych. Uczniowie, korzystając z różnych zakupionych akcesoriów wykonywali konstrukcje architektoniczne.

Używamy zakupionego sprzętu do dokumentowania szkolnych uroczystości, wyjść oraz różnorodnych akcji, a także do tworzenia dokumentacji prac plastycznych.
Zdjęcia można obejrzeć w galerii na stronie internetowej szkoły:

Na kole geograficznym oraz na lekcjach geografii uczniowie poznawali krajobrazy świata oraz Układ Słoneczny, a także mogli poczuć się jak kosmonauci poruszając się po stacji kosmicznej. Wszystko to dzięki zakupionym Goglom VR.

Uczniowie uczęszczający na świetlice szkolną wykorzystywali peny 3D do tworzenia różnych projektów. Dzieci realizowały własne pomysły lub korzystały z szablonów przygotowanych przez nauczyciela. Obecnie największym zainteresowaniem cieszą się ozdoby świąteczne.

Na zajęciach chemii, uczniowie klas 8 utrwalali wiadomości z działu sole - przeprowadzali reakcje strąceniowe oraz tworzyli chemiczne ogrody.

W naszej szkole uczniowie aktywnie korzystają z wyposażenia zakupionego w ramach programu Laboratoria Przyszłości i będą z niego korzystać również w kolejnych latach. Zastosowanie zakupionych sprzętów wspiera rozwój kreatywności, logicznego myślenia i umiejętności praktycznych. Nowoczesne pomoce dydaktyczne umożliwiają naukę poprzez działanie, zwiększają zaangażowanie uczniów oraz pomagają lepiej zrozumieć omawiane zagadnienia, co ma istotne znaczenie w procesie edukacji.